Jump to content

jvaho

Jäsenet
  • Viestit

    168
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    14

jvaho last won the day on 9. Toukokuuta 2023

jvaho had the most liked content!

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

jvaho's Achievements

Yhteistyökumppani

Yhteistyökumppani (7/14)

  • Dedicated
  • Collaborator
  • First Post
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

20

Maine sivustolla

  1. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Muistan nyt kun tuota omaa tekstiä luin että juu, siellä oli pieni klappi. Mutta tosiaan pieni: sen tunsi kyllä muttei se löysä/väljä ollut. Voisi hyvinkin selittyä juurikin tuolla kiilan tai sen uran väljyydellä. Itse mietin tuota kampiakselin päässä olevaa maljamaista levyä jonka ajatus on ilmeisesti ohjata öljynroiskeita. Jos se liikkuu..? En muista miten se oli kiinni, siis puristuiko kampiakselin ratasta kiinnittäessä tiukasti vai oliko sillä joku oma ura missä se mahtuisi hiukan elämään? Mutta ärsyttävä se ääni on. Ja kun se muuten käy niin kauniisti ilman sivuääniä. Lohduttaudun sillä että jos se olisi vakavaa, jotain olisi jo hajonnut!
  2. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Moi ja kiitos vinkistä. En tosin tunne moottoria niin hyvin että ymmärtäisin mitä välipyörällä tarkoitat? Ääni tulee jakopäästä tai sen välittömästä läheisyydestä. Itse mietin että voisiko esim. nokka-akselin laakeri olla ryytynyt n 30 vuoden seisomisen tuloksena?
  3. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Minillä on ajeltu nyt reipas 3 000km siitä kun sen vuosikymmenten seisomisen jälkeen tallille keväällä 2022 hain. Eli kaksi ajokesää on nyt takana. Moottorin ärsyttänyt sivuääni lämpimänä ei hävinnyt siivapyörän ja jakoketkun vaihdolla, eikä edes vesipumpun vaihto uuteen (tarvike)pumppuun tuonut muutosta. Yhä se on kylmänä täysin hiljainen,mutta lämmettyään raklattaa ärsyttävästi. Venttiilivälykset ovat kunnossa. Nopeusmittari jumittui kun tuli 100 000 km täyteen ja se jäi lukemaan 00 000,1 km. Vaijerista laatikon päästä porakoneella ees-taas -pyörittämällä se tokeni ja nyt taas toimii. Uusi vaijeri tuli laitettua samalla. Nopeusmittarin hauska hyppiminen alueella 10-30 km/h tunnissa jäi uuden vaijerin myötä pois, oikeastaan ihan harmi . Edelleen tämä on kyllä erittäin sympaattinen auto ja pirun kiva ajaa. Käyn sillä välillä työmatkaa (50km suuntaansa) ja koko matkan hymyilyttää. Tosin nyt yksi pakkasaamu hymyi hiukan hyytyi kun hyttiin lämpöä tuli varsin niukasti. Palelin töissä lounaaseen saakka. Öljyä se tiputtaa ja yritän nyt etsiä mistä. Tuhkaluukut sain toisella kerralla pitämään eikä jakoketjun suojakotelokaan vuoda. Mutta aina on öljytippoja koneen alla, polttoainepumpun juuri saattaa olla se vuotopaikka. Vähän vaikea vaan nähdä. Jarrut säädin uudelleen ja nyt ne ottavat hienosti, olin jättänyt vaan palat liian kauas ja siksi ne ottivat vasta pedaalin olleessa liki lattiassa. Kytkin on yhä epätarkka ja kaasuvaijeri tuppaa tökkimään. Kesällä (2024) auto rekisteröitiin museoajoneuvoksi hyvin säilyneenä. Maalimpinta voisi olla kauniimpi, mutta tuo alkuperäinen on jo itseisarvo.
  4. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Hep! Muissa hommissa on talvi mennyt mutta nyt tallin edusta ehti sen verran sulaa, että pääsin viikonloppuna ajamanaan siinä Minin lämpimäksi. Ja jes, ääntä ei kuulunut eli näyttää että alimman siivapyörän vaihto kannatti. Öljyvuotoakaan ei suuremmin näy, pieni tippa oli toistaiseksi lattialle tullut. Kytkin on yhä ärsyttävän epätarkka ja jarrut ottavat vasta ihan pohjassa, mutta niihin on alkanut jo tottua. Nyt kunnosteln sisustaa ja siirryn varovaisiin/hienovaraisiin korinehotushommiin.
  5. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Muutaman kerran olen moottoria nyt käyttänyt ja hiljaa se käy - toistaiseksi.. Joku öljyvuotokin edelleen on, mutta aika pientä jo. Nyt tallin edusta sulaa ja saatan päästä pihalle kurvailemaan ja siis lämmittämään moottorin kunnolla, sitten näkee auttoiko remppa ääneen vai ei. Hoppas!
  6. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Sain tänään moottorin kasaan ja käyntiin. En tosin pystynyt käyttämään sitä kun reippaan minuutin talliin kertyvän pakokaasun takia. Käytetyn ajan moottori kävi kyllä oikein kauniisti, mutta eipä se ääni ennenkään heti kuulunut. Odottelen nyt parempaa hetkeä käyttää moottoria pidempään, täytyy saada auto ulos tai edes tallin oven auki. Toivon myös että öljyvuodot olisivat asettuneet. Pakoputkijumppaa täytyy jatkaa, nyt alla oleva uusi kaksiosainen tarvikeputki on kiinni huonosti ja sen asento on väärä. Jos en saa sitä hyvin, siistin originaalin ja laitan sen takaisin.
  7. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Sain jakoketjun kopan päälle ja tajusin pitää siivapyörää paikallaan kopan pultteja kiinnittäessä ja siis uskoisin että tiiviste on nyt kivasti. Siivapyörän lukitsevan pultin kiristin mutten vielä lopulliseen momenttiin, täytyy katsoa se jostain. Kait 150nm? Sen alle tullut prikka on hassu enkä ymmärrä miksei se olisi kuten nokka-akselin rattaan lukkoprikka. Siis sellainen että sisäkehällä on akseliin lukittuva lipare. Ylös sen saa teitettua ja kai se sit vaan hakataan jostain kohtaa lommolle alas.. Toi uusi komeaksi kehumani siivapyörä on kyllä varsin tasainen eikä selvää lukituskohtaa ole. Laitoin myös vesipumpun sekä imu-pakosarjan kiinni. Uutta putkea asentelin myös ja ärsyttää sen kaksiosaisuus - tuntuu että se vaatisi lisätuen keskelle!
  8. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Uusi ketju on nyt paikallaan. Oli vaikeampaa kun kuvittelin saada ne rattaat irti, etenkin nokka-akselin ratas oli tiukassa. Rattaat ja uusi ketju ovat siis nyt taas paikallaan, mutta eipä uusi ketju aiempaa tiukemmalla ole.. no, ei ole ainakaan liian tiukka. Omien kuin myös tehtaan merkkien mukaan kaikki on nyt kohdallaan. Pieni klappi pikkuratasta (kampiakselia) käännellessä on, mutta tehtaan merkit ovat aivan kohdakkain kun rattaasta kääntää ensin klapin pois (myötäpäivään). Huomenna on tarkoitus sitten laittaa koppa päälle ja alkaa koota moottori käyntikuntoon. Uusi siivapyörä on muuten ihan pirun hieno, sorvattu teräksinen. Tuota kasaamishommaa onkin sitten joksikin aikaa, kiva niin!
  9. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Tallilla olin molempina päivinä ja liuta osia on nyt tilattu. Sain vanhan pakoputken irti nostamatta autoa, saapa nähdä meneekö uusi paikalleen nostamatta. Vaha putki on rumahko mutta ihan kyllä ehjä/kunnossa, sen saa jos joku haluaa/tarvitsee. Laitan sen metalliromuun pian. Otin irti öljynsuodattimen jalan sekä siitä lohkoon lähtevän putken, putsastin startin bendexin (oikein purin sen) ja kurkkasin öljynpainesäätimen (?) jousenkin. Ihan oli oiken pituinen. Kun osat viikolla tulevat, pääse vaihtamaan ketjun ja sitten kasailemaan konetta.
  10. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Hittaasti etenee kun on kaikkea mikä änkeää väliin. Tilattavia osia nyt listaan ja pääsen siis kasaamaan jakopäätä tässä loppukuun aikana. Ärsyttää toi nykyinen alin hihnapyörä; vikaa ei siinä näy eikä se edes yhtään nitku, mutta toivon että se olisi siltikin sen äänen lähde. Päätynen vaihtamaan uuden yksirivisen ketjun mutta en rattaita kun ei niissä mitään kulumaa näy. Uuden tuulettejan propellin ajattelin samalla vaihtaa kun edellisen siivet ovat jo varsin taipuneet. Tuon jakopään kasaamisen lisäksi tallissa odottelee uusi pakoputki. Ne (typerät) tuhkaluukut ovat nyt uudelleen ja paremmin kiinni, nyt on kunnolla liimaa ja kiinnityspultit tiukemmassa. Onko muuten hihnapyörästä olemassa yhdestä kappaleesta sorvattua versiota? Minitonin sivulla on sellaisen oloinen mutta liekö joku Cooper -versio?
  11. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Ja moi taas, En löydä tuosta nykyisestä hihnapyörästä mitään vikaa: puoliskot ovat tiukasti kiinni, eivät nytky, ei näy murtumia tms. Mutta toivon että vika on siinä - ei tuo ketju ainakaan sen äänen lähde ole. Ja voihan se olla, että vaikken siivapyörässä vika näe tai tunne, se paikalla ollessaan kuitenkin oireilee. Täytyy vaihtee se, kiitos Turbo69 tarjouksesta! Ketjun taidan jättää vaihtamatta. Koppa on nyt putsattu ja maalattu ja uusia silattavia osia jo listailen. Moottori on vuotanut öljyä reippaasti kesän aikana ja vieläpä kiihtyvään tahtiin. Kämmenen kokonen tippa ilmestyy moottorin alle kun auton parkkiin jättää. Aika ärsyttävää. Poistin eilen pakosarjan sekä kaasarin (vaihdan uuden pakoputken tässä samalla) ja huomasin että ne tuhkaluukut vuotavat. Hyvä näin: ne on helppo asentaa uudelleen ja vuoto vois siis selittyä tällä eikä jollain isotöisemmällä tiivisteongelmalla. Nyt laitan modernia liimaa ja tiukemmin kiinni, taisin viimeksi kiristää liiankin vähän kaiken ylikiristämisvarottelun seurauksena .
  12. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Kiitos Kimi! Tänään tein mittauksen ketju kanssa ja sain mitattua löysäksi 10mm. Tuntui eilen isommalta. Taidan jättää paikalleen - eihän se ole jättänyt jälkiä koppaan tms. Maalaan kopan, uusin stefat ja vaihdan tuon siivapyörän. On muuten kallis osa ainakin Minitronissa jos/kun en tuota vanhaa laita. Joku teistä jo aiemmin siivapyörää syyksi veikkasikin ja hienoa jos se on se!
  13. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Kiitos referenssistä! Menen kohta tallille ja mittaan oikein huolella paljonko omassa on. Eli toi alle 10mm voisi olla tavoite. Kiitos!
  14. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Kyllä sillä öljyä on, nuo keinovalokuvat huijaavat. Öljyt laskin tosiaan jo viikkoja sitten ja sitä oli ketjukopan pohjalla. Ketju on nytkin öljyinen ja jos sormella rattaita pyyhkii, tahrii sormensa. Painoin paineimaa öljytikun reiästä ja nokka-akselin luona suhisi, eli kyllä sinne öljyä menee. Rattaiden hampaat ovat siisit. Mietinkin vaihdanko kuitenkaan ketjua, mitattuna löysää on 10-12mm. Mutta hitostako tietää mikä on sopiva määrä, ei se liian tiukkakaan saa olla..
  15. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    Hmmmm.... Jos olette tuota mieltä niin ilman muuta katson.
×
×
  • Luo uusi...