Vm. -02 Cooperin ajovalojen korkeussäätö on reistaillut enemmän tai vähemmän molemmissa umpioissa jo pidempään ja nyt viimein näyttää toinen umpio antaneen kokonaan periksi. Tuttua valojen alas/ylös-liikettä ei siis enää tapahdu, kun nappaa virrat päälle, eikä säätö tottele myöskään nappulaa kuskin polven vieressä. Umpiosta kuuluu surinaa säädettäessä, mutta mitään ei vaan tapahdu. Kyseessä siis halogeenivalot, ei xenon.
Mini2.com -keskustelupalstalla kyseistä ongelmaa on pohdittu enemmänkin, eikä tähän ongelmaan ainakaan siellä tunnu olevan DIY-ratkaisua. Ilmeisesti umpioiden vaihtaminen BMW:n omiin ei myöskään ole ratkaisu, koska ongelma on uusiutunut monilla vaihdon jälkeenkin.
http://www.mini2.com/forum/first-genera ... eling.html
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja oletteko saaneet ratkaistua sitä mitenkään (muuten kuin vaihtamalla auton ;) )? Perinteinen konepellin avaaminen ja sulkeminen ei itselläni enää toimi. Käsittääkseni korkeussäädön on toimittava, jos katsastusmies siihen sattuu kiinnittämään huomiota.
Omassa autossani on pesimelliset ajovaloumpiot ja mielelläni pitäisin pesurit uusissakin umpioissa. Tällaisten umpioiden valikoima varaosina ei ole valtava ja oikeastaan ainut järkevän hintainen vaihtoehto olisi Dectane Dayline. Tiedättekö, ovatko nämä umpiot lailliset Suomessa, tai oletteko itse asentaneet tällaisia?
https://www.dectane.de/HEADLIGHTS/DAYLI ... hrome.html
Hintatietoa kiinnostuneille: alkuperäiset MINI-umpiot maksavat 310 eur/kpl marmoritiskillä, Hella 535,58 eur/kpl (!) varaosaliikkeessä. BM Mini Parts antoi hinta-arvion £160,99 (ex VAT)/kpl alkuperäisille umpioille.