Pitääpä pitkästä aika oikeen kirjotella tännekkin kun on mielenkiintoista vääntöä vaikkakin täysin aiheen vierestä :) Mun milestä on täysin turhaa syrjiä vieras moottorisia tai tehokkaita A-sarjalaisia. Noissa vieraissa moottoreissa itseäni arveluttaa juuri tuo painopisteen siirtyminen edemmäs.
Suzukin 16v tekniikka olisi loistava vaihtoehto tässä mielessä. Hondan koneet yms. missä ei käytetä minin jousitusta on täysin turhanpäiväsiä keksintöjä. Poikkeuksiakin on esim Ringmini missä hondan kone on saatu tarpeeksi taakse ja minin omalla jousituksella. En usko tuohon että opelin tekniikka opelissa olisi parempi kuin minissä teoriaan myöskään. Mulla on ollut rakenttettuja Opeleita eikä ne silti ole hyvän minin veroisia.
Jokatapauksessa nurkissa lojuu parikin opelin tekniikkaa, mutta silti seuravassa minissä varmaan on 1380 minin kone. Suzukin tekniikka kiehtoisi kun Ruotsissa ja Norjassa noita on tehty paljon hyvillä kokemuksilla.
Mini tonni on nopea radalla mutta silti, ehkä hieman hankala jokapäivessä ajossa, vaikka munkin kilpa-auto käy sivistynyttä 1500 kierroksen tyhjäkäyntiä. Toisaalta sekin vaatii oikean neula, imusarja, kansi, pakosarja, pakoputkisto ja jakaja kombinaation. Eli ei niin helppoa aloittelijalle.
Mini ratapäivillä en ole koskaan ollut jaloissa liki vakiolla SPI minillä vaikka tuntuukin siltä että peilit alkavat mutkissa kulua pian. Ja ehkä eniten ikinä on ollut hauskaa hyvä alustaisella vakio tonnisella minillä. Eli ehdottomasti alusta ja kuski kuntoon ennen tehoja. En haluaisi kuvitella mini tonni kilpa-auton tehoja autossa missä ei olisi muut asiat (alusta, jarrut, renkaat, penkki) kunnossa.
Tämä keskustelu on varmasti semmoinen mikä ei ratkea koskaan varsinkin kun on niin vahvat osaajat kummankin puolen kannalla. Aivan sama mikä tekniikka minissä on kunhan sitä osaa käyttää.